Als bedrijf in dit digitale tijdperk wil je dat je zo hoog mogelijk scoort in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Als een ondernemer heb je bijna altijd concurrentie en ben je nooit de enige aanbieder van een product of dienst. Ook al heb je een hele fancy website en mooi product, is de inhoud niet relevant dan heb je daar weinig aan. Zo zul je merken dat zonder relevante inhoud je website een stuk lager scoort dan de concurrentie met wel goede inhoud. Hoe kun je het beste je bedrijf laten groeien met SEO?
Wat houdt SEO precies in?
SEO betekent Search Engine Optimization, in het Nederland zoekmachine optimalisatie. Het heeft alles te maken met het optimaliseren van je website en zo hoog mogelijk in de zoekmachines te scoren. Zo word je website beter vindbaar. Een zoekmachine als Google beoordeelt een website op meer dan 200 factoren. Het zorgt dat het bepaalt welke zoekwoorden relevant zijn voor de zoekresultaten. Hoe relevanter je website hoe hoger je scoort in de zoekmachines. Belangrijk dus om als bedrijf zoveel mogelijk informatie op je website te plaatsen waar je (potentiële) doelgroep ook echt iets aan hebt.
Een aantal tips om SEO toe te passen
Bijna iedereen bestelt tegenwoordig wel eens online producten of diensten. En dat aantal groeit per jaar. Daardoor gaat het om een enorm aantal van unieke zoekopdrachten waarbij gebruikers zoeken naar betrouwbare webshops, informatie en beste koopjes. Er zijn een aantal zaken om je website krachtiger te maken en beter te laten scoren in zoekmachines. Je kunt bijvoorbeeld op je website een blog gaan starten. Of je kunt besluiten om actief berichten te plaatsen op diverse social media kanalen zoals Facebook, Instagram of Twitter. Via blogs en social media kun je door middel van linkbuilding verwijzen naar je website. Zo zul je snel genoeg merken dat er meer verkeer ontstaat op je website en daardoor zul je meer gaan verkopen. Zet in de grote titels en koppen van je website zoekwoorden. Schrijf artikelen gericht op je doelgroep. Zorg ervoor dat je pakkende meta beschrijvingen maakt en zorg voor genoeg relevante content om de bezoeker op je website langer vast te houden.
SEO is een vak apart en staat op zichzelf
SEO uitoefenen is een specialistisch vak. Om met succes SEO toe te passen moet je eerst aan zoekwoordenonderzoek doen. Bij dit onderzoek wordt er gekeken welke zoekwoorden bij jouw bedrijf passen. Dit zijn de woorden waar jij als bedrijf op wilt focussen en gevonden worden bij de zoekresultaten. Optimalisatie van een website geldt voor zowel de korte als lange termijn en kunnen successen mee geboekt worden.